На допомогу вчителю. Атестаційні матеріали
15 компетентностей учителя
за новим професійним стандартом
Мовно-комунікативна
- Учитель забезпечує здобуття учнями освіти державною мовою.
- Забезпечує за потреби здобуття учнями освіти з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти — мова відповідного корінного народу або національної меншини України.
- Забезпечує навчання учнів іноземній мові та спілкується іноземною мовою у професійному колі — для вчителів іноземної мови.
- Формує і розвиває мовно-комунікативні уміння та навички учнів.
Предметно-методична
- Учитель моделює зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів.
- Формує та розвиває в учнів ключові компетентності та уміння, спільні для всіх компетентностей.
- Здійснює інтегроване навчання учнів.
- Добирає і використовує сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів.
- Розвиває в учнів критичне мислення.
- Здійснює оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу.
- Формує ціннісні ставлення в учнів.
Інформаційно-цифрова
- Учитель орієнтується в інформаційному просторі, шукає і критично оцінює інформацію, оперує нею у професійній діяльності.
- Ефективно використовує наявні та за потреби створює нові електронні (цифрові) освітні ресурси.
- Використовує цифрові технології в освітньому процесі.
Психологічна
- Учитель визначає і враховує в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів.
- Використовує стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності.
- Мотивує учнів та організовує їхню пізнавальну діяльність.
- Формує спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною.
Емоційно-етична
- Учитель усвідомлює особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керує власними емоційними станами.
- Конструктивно та безпечно взаємодіє з учасниками освітнього процесу.
- Усвідомлює та цінує взаємозалежність людей і систем у глобальному світі.
Педагогічне партнерство
- Учитель здатний до суб’єкт-суб’єктної — рівноправної та особистісно зорієнтованої — взаємодії з учнями в освітньому процесі.
- Залучає батьків до освітнього процесу на засадах партнерства.
- Працює в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя, щоб надавати додаткову підтримку учням з особливими освітніми потребами.
Інклюзивна
- Учитель створює умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища.
- Здатний до педагогічної підтримки учнів з особливими освітніми потребами.
- Забезпечує в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, з огляду на його індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси.
Здоров’язбережувальна
- Учитель організовує безпечне освітнє середовище, використовує здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу.
- Здійснює профілактично-просвітницьку роботу з учнями та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
- Формує в учнів культуру здорового та безпечного життя.
- Зберігає особисте фізичне та психічне здоров’я.
- Надає домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.
Проєктувальна
- Учитель проєктує осередки навчання, виховання і розвитку учнів.
Прогностична
- Учитель планує освітній процес.
- Прогнозує результати освітнього процесу.
Організаційна
- Учитель організовує процес навчання, виховання і розвитку учнів.
- Організовує різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Оцінювально-аналітична
- Учитель оцінює результати навчання учнів.
- Аналізує результати навчання учнів.
- Забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.
Інноваційна
- Учитель застосовує наукові методи пізнання в освітньому процесі.
- Використовує інновації у професійній діяльності.
- Застосовує різні підходи, щоб розв’язувати проблеми у педагогічній діяльності.
Здатність до навчання впродовж життя
- Учитель визначає умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя.
- Взаємодіє з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки — у межах наставництва, супервізії.
Рефлексивна
- Учитель здійснює моніторинг власної педагогічної діяльності.
- Визначає індивідуальні професійні потреби.